söndag 28 november 2010

Himmel och pannkaka

.

Idag tände vi det första ljuset i adventsljusstaken och skar upp första skivorna Christstolle, en julbulle med mandelmassa, mandlar och russin och suckat. Julmarknaderna har startat. Senast nästa vecka kan vi se fram emot en stämningsfull stund, när svenska kören bjuder på svenska psalmer, sånger och luciatåg. I skånska Kävlinge blev det dock ett tvärt slut på barnens adventsfirande, då rektorn i sista sekunden hindrade den traditionella levande julkrubban och hänvisade till skolverket. Men från skolverket säger man: – Det är inga problem att se föreställningar i kyrkan så länge den inte innehåller konfessionella inslag som bön där barn ska ge uttryck för sin personliga tro. Nu ska rektorn kanske ompröva sitt beslut, vilket kyrkan förstås hoppas på. De medverkande har lagt ner mycket arbete på förberedelserna och blev förstås besvikna över att inte tidigare fått informationen om rektorns beslut. Konstigt nog var det inga problem med konfessionella inslag som bön i några av Kristianstads skolor enligt skolinspektionen. Då gällde det att icke-muslimska elever skulle "se hur det var" att be mot Mekka, flickorna iförda slöjor. De muslimska eleverna fick enligt uppgift en kort information om julfirande, samt en pepparkaka. Det handlade enligt lärarna om att integrera eleverna med varandra. Det är i alla fall väldigt konstigt att skolverkets regler tydligen går att tolka hur som helst. På många orter har man lagt ner skolavslutningar i kyrkan, men på andra ställen är det en självklarhet. Egendomligt.

Här i Bayern är det f ö så att kyrkorna och skolorna organiserar en gemensam ekumenisk julgudstjänst, där deltagandet är frivilligt för icke-kristna barn. D v s om de är med i katolska eller evangeliska kyrkan går de dit och övriga får välja. De får däremot inte ledigt, utan måste stanna kvar i skolan under uppsikt under den tid som de andra eleverna är i kyrkan. Religionsundervisningen är f ö också oftast konfessionell. Det finns evangelisk, katolsk och etisk undervisning, ibland bara etisk av praktiska skäl. I vissa konfessionella skolor finns ibland bara evangelisk eller bara katolsk undervisning, men om man väljer privatskolor, så skriver man väl på deras koncept. Man försöker dessutom införa muslimsk religionsundervisning i skolan på en del ställen, så att denna förmedlas på tyska av en utbildad lärare. Annars går barnen på fritiden till källarmoskéer och får undervisning, som man ibland misstänker att den står i motsats till den tyska grundlagen. Hittills är dock den muslimska religionsundervisningen i skolorna ganska ovanlig, p g a lärarbrist.

.