onsdag 17 november 2010

Småkakor med citronsmak

.

De här småkakorna ser åtminstone odekorerade inte mycket ut för världen, så jag har inte tagit något foto, men de har en distinkt och läcker citronsmak och nu ska jag kolla hur det blir om man lägger dem två och två och fyller dem med ganache. Ganache är en sån här modern svensk tårtbloggsgrej. Man värmer upp 1 dl grädde och häller den över 100 gram hackad (block)-choklad och rör om. Nästa dag vispar man upp smeten så det blir lite fluffigt. Jag tog en rest vit blockchoklad (som jag egentligen inte tycker så mycket om, så den ska bort!). Ska se om de provfyllda kakorna håller sig och behåller knaprigheten.

Citronkakor

4 dl mjöl, 1, 6 dl florsocker, en pris salt (om smöret är osaltat), 2 tsk citronsaft, rivet skal av en halv citron och 150 g kallt smör blandas ihop och formas till 4 cm tjocka rullar som får stelna i kylskåp ett par timmar. Skär dem 2-3 mm tunt och grädda 8 minuter i 175 graders värme.

Glasyr (som jag inte har gjort än i alla fall)

Florsocker blandat med citronsaft. Doppa en gaffel i och dra streck över kakorna.

.....

Apropå blockchoklad så hände det en lite kuriös grej på Lidl när jag var där senast. En äldre man lastade upp 50 förpackningar blockchoklad på bandet, förutom lite annat smått och gott. Sen räckte inte hans pengar fast han tog fram alla småmynten, så han bestämde sig för att strunta i diskmedlet. Men vad behöver man 50 förpackningar blockchoklad till???

.