måndag 15 november 2010

Stolte Henrik - recept från Berlin

.

Det är ju snart advent och julskyltningen är i full gång. Scouterna har bett mig att baka till deras basar och föreningens luciafest är i stort fokus. Så häromdagen när det var kallt, insåg jag att det stora behovet av att ha julgardiner i köket, och i en utriven sida av en flera decennier gammal "Husmodern" hittade jag ett lämpligt broderimönster. Igår satt jag halva dagen i t-shirt i solen på terrassen medan tvätten torkade och broderade färdigt julgardinerna. Vädret var fantastiskt, och med undantag för ett par dagar med frost och nästan frost, har vi vårväder som lurar vissa plantor. De här bondbönorna skulle egentligen inte komma upp förrän nästa år, var det tänkt. Grönkålen är dock en vintergrönsak.


Det var så starkt solsken att jag inte såg riktigt vad jag knäppte, men båda grönsakerna kom i alla fall med på bilden.

Idag ska jag presentera ett recept från Berlin - Stolzer Heinrich.

Man steker 4 mjölpanerade Bratwürste (ingen svensk grillkorv) i smör och tar sedan undan dem. Sen häller man ett par glas mörkt öl i stekpannen (obs! att det rör sig om mindre berlinglas och inga halvlitersglas från Bayern), smular i ett par matskedar Lebkuchen (ett slags pepparkaka, som finns i hyllan bredvid potatismjöl och andra redningar) och 1 msk riven lök. Detta får koka 10 minuter. Såsen smaksätts med lite buljong och ev. salt och peppar, samt ett par matskedar citronsaft. Korven värms upp i såsen. Serveras med potatismos och sallad, enligt kokboken, men det var också gott med kumminkål.

.