måndag 14 maj 2012

I ishelgonens tecken


I helgen hade ishelgonen namnsdag(ar) och det var också lätt frost i natt. Men eftersom gurkorna hade börjat blomma tänkte jag att det var viktigt att ställa ut dem till humlor och bin, fast det rör sig om växthusgurkor (litet felköp av frön på Lidl). Normalt sett ställer man ut allt frostkänsligt efter ishelgonen för risken för kyla efter dessa dagar är rätt liten. Tomaterna som jag inte har något skydd för, får vänta tills det verkar varmt på natten också.


Jag har dock fixat ett sorts växthus med hjälp av vlies som kan fällas ned från vedförrådets tak på natten och det verkar fungera.


Salladen har jag flyttat från sydsidan till norrfönstren för det blev för varmt på den andra sidan. Fönsterbrädan använder jag för att uttricksa mördarsniglarna.


Kvittenträdet ser fantastiskt ut och kaprifolens blommor doftar redan. Tyvärr har blåbärsbusken tappat sin blommor i år igen.