måndag 9 december 2013

Tranströmer och julmarknad


Efter att ha varit på en kväll om och med (nåja) Tomas Tranströmer med bl a Lars Gustafsson, Fredrik Sjöberg och Aris Fioretos gick vi en runda över den medeltida julmarknaden på Wittelsbacher Platz, som var alldeles full med folk. (Bilderna från ett tidigare tillfälle.) Väldigt intressant samtal mellan ovanstående herrar och deras tyske gästgivare. Lars Gustafsson talar otroligt bra tyska. Även Aris Fioretos, men då han är uppvuxen med tyska hemma, är det mindre konstigt. Fredrik Sjöberg hör ju till oss yngre (nåja) förmågor, som inte hade förmånen av en så riktigt bra skola som "di gamle", som Lars Gustafsson, och han fick nöja sig med engelska. Dock hängde han väl med helt okej när de andra talade tyska, då han har bott ett år i Bayern. 

Nu kanske man skulle bilda sig och läsa litet av i alla fall Gustafsson och Fioretos. Det kan hända att jag hoppar över Sjöbergs böcker om insekter. Jag kan inte minnas att Lars Gustafsson (eller Tranströmer) någonsin var på tapeten i skolans svenskundervisning, men å andra sidan, det var inte direkt många författare som någonsin nämndes. När jag kom upp på högstadiet hade flummet redan tagit intåg i läroplanen och litteratur kunde man ju knappast ta upp i klasser, där även halvanalfabeter ingick (och gymnasiet var definitivt en katastrof - bara i tyska, franska och matte hade vi normal undervisning - men matten var ett stort problem p g a att vi knappast hade lärt oss något på högstadiet. Okej. I svenska hade vi på gymnasiet under en kortare tid rätt så bra undervisning, men resten var flum.) Det jag minns bäst är alla de lärare som svarade: - Sånt behöver man inte kunna numera, när jag frågade om vi inte skulle lära oss det ena eller det andra. Att man t ex kan få undervisning i uppsatsskrivning var jag inte ens medveten om förrän mina barn fick det här i Bayern. Undervisningsmetoden jag åtnjöt: Dä ä ba´ å skriv. Med tanke på resultaten i Pisa-undersökningen är väl skolan ännu mer slöseri på tid numera. Det var illa nog på 70-talet.