måndag 2 mars 2015

På tomatfronten en hel del grönt


Även här i Bayern så rekommenderas det inte att plantera tomater före mars månad p g a att ljuset är så dåligt att tomaterna blir gula och mesiga. Jaha, men vad gör man när de sår ur sig själva? De här tomaterna grodde redan före jul i den sista överlevande tomatbuskens kruka och när den dog, lät jag skotten fortsätta att växa. Vi har ju så bra ljus i söderfönstret, så när jag ändå fuskstartade med planteringen ett par dagar före mars månad, passade jag på att plantera om tomatplantorna i var sin egen kruka, förutom tre små pluttar som fick fortsätta att vara sambos. Lika bra att få det gjort. Jag gillar inte att plantera om, men det är ju enda sättet om man vill ha tomater.

Uppdaterat: Jaha, det gick inte ens tre veckor innan jag fick plantera om dem igen i stora krukor, som nu, 19 mars, för andra dagen står ute i eftermiddagssolen, eftersom de redan blommar. Ett bi har jag i alla fall sett. Hoppas det kommer fler och hälsar på mina tomater. När solen drar sig undan kommer tomaterna in igen.